CONVERSIO – VALLÁSTUDOMÁNYI KONFERENCIA ↑
Az ELTE BTK a 2011/12-es tanévkezdésre, 2011. szeptember 22–23-ra konferenciát szervez a vallástudományi (BA) minor képzés ötödik évében és a vallástudományi MA-képzés megindulása alkalmából, Conversio címmel. Az a vallási jelenség, amelyre a cím, kellőképpen tágan értelmezve, utal, a vallások számos történeti formájában megfigyelhető és sokféle tudományos módszerrel érvényesen megközelíthető, így alkalmas arra, hogy az ELTE BTK-n folyó vallástudományi képzésben, illetve különböző szakok e tudományterülettel érintkező oktatásában eddig részt vett, vagy majd ezután részt vevő, illetve kutatásaikban ahhoz közelebbről kapcsolódó laikus és teológus szakemberek szinte összessége megszólalhasson rajta; néhány fontos résztémához vendégelőadókat is meghívtunk, akik szinte mind az ELTE hallgatói voltak, s a nem előadó elnökök is közülük valók.
A conversio fontossága és aktualitása mind a történelem számos vallástörténeti jelenségének, mind pedig a jelenkori vallási folyamatoknak akár felszínes ismeretében is nyilvánvaló. A vallás elhagyása és a megtérés, vagy ahogyan a mai ember is sokszor találkozik egy-egy vallással, a szelíd vagy erőszakos térítés szociológiailag leírható és számos más tudományág módszereivel vizsgálható, jogilag, politikailag, gazdaságilag értékelt jelenség, és ma egyes eseteit nagy médiafigyelem övezi. Mind a történelemben, mind ma a különböző művészetek is megkísérlik megragadni a személyiség hosszas vagy hirtelen változásának élményét;mai irodalmi-művészeti vizsgálata, úgy tűnik, igyekszik feltárni ennek a nagy narratívának más narratívákkal való kapcsolatát.
A 20 perces előadásokból álló konferencia anyagának (részben bővített formában való) publikálása – a kari vallástudományi sorozat első köteteiként – azt is célozza, hogy az anyag tankönyvként is hasznosítható legyen. A kisebb, résztémákat is olyan keretbe illesztjük, illetve úgy dolgozzuk át, hogy a vallások fontos történeti és mai megjelenési formái és a vallástudományi módszerek minél teljesebben megmutatkozzanak.
A conversio (eredetileg „megfordulás, megtérés”) tágabb értelemben egy adott személy vagy (egyes emberekből mint a változás mellett döntő vagy azt valamiképpen elfogadó személyiségekből összeállónak tekintett) közösség vallási meggyőződésének (vagy vallástalanságának) feladását és egy (másik) vallás tanításának, hagyományainak, szokásainak, vallásjogrendszerének, stb. átvételét jelenti. Szűkebb értelemben, különösen egyes vallási irányzatok, használják a vallás személyessé válása folyamatának terminusaként is, amely változás valamilyen – általában jól leírható, erős, a személyiség átstrukturálódását eredményező vallási élmény hatására — az adott vallás tanítását, gyakorlatát, vagy legalább tág kereteit korábban már valamilyen mértékben elfogadó emberben következik be. E fogalomkörbe tartozik a vallástól vagy vallási közösségtől való eltávolodás (eltávolítás) utáni visszatérés lélektani, vallásjogi és rituális aktusa is. A konverzió (különösen a szűkebb értelmezésekben) lehet egyedi élmény, de történhetik szervezett vagy spontán tömegjelenségként is (térítés és „ébredés”). Keresztjelenségek is előfordulnak (pl. vallásváltás a szorosabb értelemben vett „megtérés” következményeként). Mindeme jelenségek ellentétei (pl. az aposztázia) is szoros kapcsolatban vannak a konverzió jelenségével.
Az alábbiakban néhány „hívószóval” kíséreljük megadni e jelenség számos aspektusát, eme konferenciafelhívás témái nagyrészt megjelennek a konferencia 80 körüli előadásában.
Konverzió | Megtérés vallás- (szemlélet/világnézet)váltással vagy egy vallás keretein belül. Ezek vallásfenomenológiai leírása, ill. teológiai rendszerbeli helye az adott vallásokban. A konverzió (vallás)lélektani szempontból. A személyes döntésen alapuló vallás (felekezet) mint vallástipológiai jelenség (a misztériumvallásoktól kezdve mai vallásokig). A betérés rítusai (iniciáció; ezek esetleges különbsége a szokott, a közösségbe születésből következő iniciációtól). A konverzus és a befogadó (közösség). Megtérés/vallásváltás és etnikai identitásváltás; vallásváltás és társadalmi helyzet. Az áttérés/áttérítés stratégiái, intézményi keretei. A keresztény metanoia. Adott vallások szent szövegeinek megtéréstörténetei (pl. újtestamentumi, buddhista és dzsaina szövegek). Megtéréstörténetek mint a megtér(ít)és eszközei (pl. a tékozló fiú példázata az ébredési prédikációkban). Történeti (pl. vallásalapítók, nagy vallási személyiségek) és modern/kortárs megtéréstörténetek teológiai, narratológiai, lélektani stb. elemzése. Az áttérés/betérés jogi (emberi jogi, vallásjogi) szempontból a történelemben és ennek mai kérdései. Áttérés jogi (pl. házasságjogi) szempontból (endogámia, exogámia; tabuk–tiltások). A reverzális intézménye; szülők és gyermekek vallási hovatartozásának összefüggései. Tágabb értelemben ide tartozik a vallás fölvétele beleszületéssel, a közösség, etnikum stb. tagjaként; ennek feltételei, ill. iniciációs stb. rítusok.
Térítés (békés és erőszakos), misszió, prozelitizmus | Térítő és nem térítő vallások (vallástipológiai megközelítés). A kifelé irányuló térítés mint az adott vallás jellemző célja. A térítés szemléletbeli alapjai (pl. a térítés mint vallási kötelesség), módszertana, eszköztára a történelemben és modern kommunikációs stratégiái (pl. evangelizációs kampányok tömegkommunikációs eszközökkel). Áttérítés vallási vitákkal; a hitvitairodalom. Áttérés (vallásváltás), betérés, kitérés és kripto-vallásváltás (pl. marranizmus/zsidó converso-k és xueták). A megtérítettek jogi státusa. Államvallás és a vallásválasztás joga különböző társadalmakban; a vallási kisebbségek iránti (in)tolerancia; egyház és állam elválasztása. Hatalmi (politikai) terjeszkedés és vallási térítés. Az Európából kiinduló keresztény „pogánymisszió” Ázsiában, Amerikában, Afrikában és a Csendes-óceán vidékén a kora újkortól. Külmisszió a térítő jellegű vallásokban az újkortól, ezek vallási és kulturális hozadékai. A térítő jellegű új vallási mozgalmak. Missziók története. Misszionáriustörténetek lélektani és irodalmi-narratológiai elemzése.
A vallási megújulás | Reformmozgalmak, reformációk; az európai reformáció és a katolikus restauráció vallástudományi szempontból. Ébredési (awakening, revival), megújulási mozgalmak (pl. Amerikában, Angliában, Magyarországon); belmisszió. Az előbbiek története és szociológiai vetületei, szerepük az egyházszerkezet átalakulásában, a nemzeti identitás, politikai gondolkodás kialakulásában, változásában (pl. Amerika és mai politikai viszonyai; Lewi Pethrus és a svéd kereszténydemokrácia). Az egyén döntése a tömegmozgalmak sodrában. A hagyománytól való eltérés és a visszatérés jelenségei (pl. a báál tsuvá esetei, vagy a posztkommunista társadalmak vallási újraéledése a Távol-Keleten).
Aposztázia (hittagadás); a hitehagyás ideológiája és formái a modernitás előtt és után | A tudatos valláselhagyás a korábbi történelemben (pl. Iulianus, keresztény szempontból) és az európai modernitásban (a döntésszerű ateizmus). Az elvilágiasodás, elvallástalanodás (szekularizáció) jelenségei, az egyházból való kilépés: korjelenség és üldözések (vallásellenes propaganda, stb.). Exkommunikáció/kiközösítés/anathéma és visszafogadás (feloldozás). A bélyegek: aposztata — skizmatikus — eretnek — szektás.
Új hozzászólás